

"F1: Фільм" з Бредом Піттом став першим великим хітом Apple. Друга "М3ҐАН" пасе задніх. "Місія неможлива" тримається з усіх сил. Огляд бокс-офісу
Технологічні гіганти вже не перший рік намагаються почати так само по-дорослому грати у світовий кінопрокат, як і великі досвідчені студії. Втім, дотепер виходило в них не дуже. Наприклад, найуспішнішим фільмом Amazon у прокаті став "Аудитор 2" зі 102 мільйонами доларів зборів по всьому світи проти 80-мільйонного бюджету. Ці цифри ніщо для Джеффа Безоса, але це й не бізнес по-дорослому, бо кіно або повертає гроші у прокаті, або його немає сенсу робити.
Приблизно така сама ситуація склалася з Apple. Проєкти в них всю дорогу були преміальніші, але ні Мартін Скорсезе зі своїм сумним епічним шедевром "Вбивці квіткової повні", ні Рідлі Скотт зі своїм сардонічним дослідженням амбіцій та еґо в історичній перспективі "Наполеон" не наблизилися до того, що можна назвати успіхом у прокаті. Фільм Скорсезе зібрав на старті в Північній Америці 23 мільйони доларів, 68 мільйонів загалом на цій території й 158,8 мільйона по світу за підсумками прокату. Стрічка коштувала 215 мільйонів й це фінансовий провал. З "Наполеоном" відбулася краща, але не на багато ситуація: 32,5 мільйона на старті в США та Канаді й 221,4 мільйона доларів по світу за підсумками прокату. При бюджеті в районі 200 мільйонів це також провал.
Про інші спроби компанії Тіма Кука підкорити світовий бокс-офіс й говорити годі ("Забери мене на Місяць", "Арґайл").
Та вода камінь точить. Спільними зусиллями Бреда Пітта, Джеррі Брукгаймера, Джозефа Косінскі, Льюїса Гамільтона й за допомогою 200 (інші джерела говорять про 300) мільйонів доларів, які Apple витратили на виробництво й ще 100 мільйонів на просування фільму "F1: Фільм" вдалося нарешті підкорити домашній бокс-офіс та сколихнути світовий.
Гоночна драма стартувала з вражаючими 55,6 мільйонами доларів у перший вікенд на внутрішньому ринку. Фільм отримав добрі відгуки та високу глядацьку оцінку "А" за результатами опитувань CinemaScore й зібрав суму в межах очікувань (50–60 мільйонів). На міжнародному ринку стрічка заробила ще 88,4 мільйона доларів у 78 країнах. Ці початкові касові збори є значним досягненням, враховуючи, що "F1: Фільм" — це фільм для дорослої аудиторії, не пов'язаний із жодною наявною франшизою, що є рідкістю у світі сучасного кіно, де домінують фільми за відомою інтелектуальною власністю.
"Ми в захваті від глобальної реакції на “F1” і вдячні глядачам за ентузіазм, з яким вони прийняли фільм", — сказав керівник напряму відео в Apple Джеймі Ерліхт: "Цей успіх — свідчення бачення Джо, Джеррі [Брукгаймера], Бреда та [чемпіона F1] Льюїса [Хемілтона], а також роботи всієї знімальної групи. Разом із Формулою-1 вони створили надихаючу кіноподорож, що передає енергію й дух цього спорту".
Оскільки Apple не має власного дистриб'ютора й прокатом фільму займаються Warner Bros., компанія Тіма Кука платить "ворнерам" ще й за дистрибуцію фільму. WB також отримає відсоток від касових зборів, який зростає після досягнення певних фінансових рубежів. Це вже четвертий успіх "ворнерів" у прокаті після "Майнкрафту", "Грішників" та "Пункту призначення". Далі — "Супермен".
Треба зазначити, що на відміну від традиційних студій, Apple зі своєю ринковою капіталізацією у 3 трильйони доларів не настільки залежна від касових зборів. Вона сприймає свої фільми як інструмент для просування технологій та платформи Apple TV+. Наприклад, трейлер "F1: Фільм" з’явився на головній сторінці стримінгу, а користувачі iPhone отримали push-сповіщення зі знижкою 10 доларів на покупку двох або більше квитків на сайті Fandango.
Втім, у недавньому інтерв’ю для Variety генеральний директор Apple Тім Кук зазначив, що не розглядає фільми як спосіб продавати більше техніки: "Я не думаю, що продам більше iPhone через “F1”. Ми у цьому, щоб розповідати великі історії. І хочемо, щоб це було також прибутковим бізнесом".
Тобто перед нами все ж не реклама айфону за 300 мільйонів, а спроба робити успішне велике кіно. З відомими ризиками. Як сказав Девід А. Гросс з консалтингової компанії FranchiseRe: "Цей фільм здається легким хітом, але це не так. Гонки та спортивні драми мають неоднозначну історію. Але цього разу все спрацювало".
Дійсно, наприклад, фільм Майкла Манна "Феррарі" з Адамом Драйвером та Пенелопою Крус у 2023-му з тріском провалився в прокаті. З іншого боку підбивати підсумки зарано й треба подивитися як стрічка з Піттом покаже себе в динаміці, адже щоб окупитися їй потрібно досягти позначки у 600 мільйонів мінімум.
Але поки на фоні успіху "F1: Фільм" його конкуренти залишились позаду. Інший великий реліз тижня — горор-комедія "M3GAN 2.0" від Universal та Blumhouse — посіла лише четверте місце з мізерними 10,2 мільйонами. Фільм про модернізовану М3ГАН, яка бореться з військовим ШІ-роботом, додав ще 7 мільйонів за межами США. Перша частина, нагадаємо, стартувала значно краще — 30,4 мільйона у США, 45 мільйонів по світу в січні 2023-го. Всього ж вона зібрала 180 мільйонів. Продовження не дотягне й до 100.
"Ідея гуманоїдної ляльки з ШІ була цікавою з першого разу, але тепер це не працює", — каже Гросс: "Ніби все нормально, але історія не пропонує нічого нового, і фанати йдуть далі".
Все ніяк фанати не можуть пройти повз фільм "Місія неможлива: Фінальна розплата". У свій шостий вікенд блокбастер з Томом Крузом у головній ролі впав всього на 35,7 відсотків й додав чотири мільйони до домашньої каси (зараз там майже 186 мільйонів). Плюс 376 мільйонів по світу й 562 мільйони загалом. Цього, втім, поки замало щоб відбити гігантський бюджет у 400 мільйонів. На додачу це на 9 мільйонів менше ніж у попереднього фільму серії "Місія неможлива: Розплата. Частина перша". Й хоча час наздогнати попередницю у "Фінальної розплати" є, завершити франшизу приголомшливим успіхом не вийшло.
У топі північноамериканського бокс-офісу також залишаються: 2 місце — "Як приборкати дракона", додав 19,4 мільйона, сумарно 200,5 мільйонів у США, 454,5 мільйона — у світі; 3 місце — "Еліо" зібрав 10,7 мільйона (падіння на 49% від старту 20 мільйонів). З бюджетом у 150 мільйонів фільм наразі зібрав лише 73 мільйонів, що робить його ще одним збитковим проєктом для Disney. Та Disney компенсує це успіхом "Ліло і Стіч" — live-action версія за 6 тижнів зібрала 946 мільйонів доларів й скоро стане першим західним мільярдником року.
5 місце у зомбі-горору "28 років потому" від Sony. У другий вікенд Денні Бойла зібрав лише 9,7 мільйона (болюче падіння на 68% через велику конкуренцію). Сумарно у стрічки 50 мільйонів у США, 103 мільйонів по світу. Бюджет — 60 мільйонів. Гроші поверне.