Дем’єна Герста звинувачують у підробці дат створення своїх робіт. Це стосується й акули у формальдегіді

Інформація про те, що деяким формальдегідним роботам Герста було присвоєно дати, які не збігаються з датами їх фізичного створення, цього тижня сколихнула світ сучасного мистецтва. Якщо коротко, то скульптури, які купляли мільйонери та мільярдери і які, як стверджувалося були створені у 90-ті, насправді були створені набагато пізніше. Так, наприклад, відома на весь світ Акула збережена у формальдегіді, яку придбали американські мільярдери, датована 1990-ми роками, хоча її виготовили лише у 2017 році.

Про це повідомляє The Guardian. 

4-метрова тигрова акула, розчленована на три частини, є головною атракцією розкішного бару в казино Palms у Лас-Вегасі. Вперше експонат з’явився в казино шість років тому під назвою: "The Unknown (Explored, Explained, Exploded), 1999" ("Невідоме (досліджене, пояснене, підірване), 1999").

Однак розслідування Guardian встановило, що акулу законсервували в 2017 році, майже через два десятиліття після дати, яку публічно приписали твору. Скульптуру купили брати-мільярдери Лоренцо Фертітта і Френк Фертітта III, згідно із чутками, за 8 мільйонів доларів.

Величезна акула є четвертою формальдегідною скульптурою Герста, яка, як відомо, була зроблена в 2017 році, попри те, що вона датована 1990-ми роками. Інші три — із голубом ("Голуб"), ще одна акула та з двома телятами ("Каїн та Авель") — останніми роками виставлялися з датами також 1990-х років у галереях Гонконгу, Нью-Йорка, Оксфорда та Лондона.

Ось, що з цього приводу сказала колишня директорка аукціонного дому Christie’s у Великобританії Джо Берінг: "Подібні випадки не допомагають заспокоїти сумніви щодо відсутності прозорості у світі мистецтва. Герст — митець, який володіє настільки серйозною владою, що він має великий попит у музеїв, які хочуть збільшити продаж квитків, а також у колекціонерів, які хочуть заволодіти дотиком зоряного пилу. Але ця влада означає, що люди бояться оскаржувати чи ставити запитання". 

Взагалі дати, приписувані творам мистецтва, широко розуміються як дати, коли ці роботи були завершені. Однак у відповідь на запитання Guardian компанія Герста, Science Ltd, заявила, що дата, яку художник призначив формальдегідним роботам, не відповідає даті їх створення: "Роботи з формальдегідом є концептуальними творами мистецтва і дата, яку їм призначає Дем’єн Герст, є датою створення концепції твору. Протягом багатьох років він чітко давав зрозуміти, що є важливим у концептуальному мистецтві; це не фізичне виготовлення об’єкта чи оновлення його частин, а скоріше намір та ідея, що лежить в основі твору мистецтва".

Пізніше юристи Герста пояснили, що хоча використання дати створення концепції в назві було "звичайним підходом" художника до формальдегідних робіт, він іноді використовував дату виготовлення скульптур. "Датування творів мистецтва, особливо концептуальних творів мистецтва, не контролюється жодним галузевим стандартом", — сказали вони, додавши: "Художники мають повне право бути (і часто є) непослідовними у своєму датуванні творів".

Втім такий підхід не є загальноприйнятим. Джон Шарплз, юрист із питань мистецтва та інтелектуальної власності, сказав, що роботи Герста купувалися та продавалися на ринку, який дуже серйозно ставиться до походження та історії твору: "Коли в назві художнього твору згадується лише одна дата, вважається — і я думаю, що більшість людей сприймуть це саме так — що він був вперше фізично зроблений в цьому році".

 

Damien Hirst

25.04.2024
Картину австрійського художника Ґустава Клімта, яка протягом 100 років вважалася втраченою, продали на аукціоні у Відні за 30 мільйонів євро. Незавершена картина під назвою "Портрет фройляйн Лізер" бу...
Далее
10.04.2024
Співробітник Мюнхенської пінакотеки сучасного мистецтва ("картинній галереї") виставив свою роботу в, як він сказав: "Надії досягти свого мистецького прориву". Така персональна виставка поруч з картин...
Далее